Retaining Wall (2010)

De keerwand vormt de basis van het sculptuur Retaining Wall (2010). Op het betonnen vlak is met behulp van licht uit een diaprojector een subjectieve uitsnede gemaakt.

Door deze uitsparing dit perspectivisch venster ontstaat een projectie van zonlicht, die gedurende het verloop van de dag op de keerwand en over de grond voorbij trekt. Een sculptuur waarbij interieur en exterieur in elkaar overlopen.

Noortje Haegens

Thomas Bakker

Retaining Wall (2010)

Thomas Bakker (1969) studeerde aan de AKV/St.Joost in Breda en het Sandberg Instituut in Amsterdam. Bakkers werk is sterk beïnvloed door film en architectuur. Zijn tijdelijke installaties zijn opgebouwd uit fragmenten, die hij combineert met de realiteit van alledaagse objecten in hun omgeving.

Bakker maakt gebruik van de publieke en private ruimte

“De publieke en private ruimte gebruik ik als atelier. Ik start vaak met veel verschillende elementen, en werk mij gaandeweg terug. Deze beweging heeft als doel het beeld te veréénvoudigen. De choreografie van de objecten ten aanzien van elkaar en de ruimte is een wezenlijk onderdeel van mijn werk. Ik ensceneer de ervaring. Het resultaat wordt vaak op formele wijze gepresenteerd. Ik ruim op, toon de ruimte en mijn werk”, aldus Bakker.

Retaining Wall

“Met Retaining Wall wil ik ervoor zorgen dat de bezoeker van ver af zicht heeft op het werk en tegelijkertijd dichtbij is door het venster. Dit geeft mogelijk een vernieuwde blik op het landschap van Oss” – Thomas Bakker

Gekozen materiaal

Een betonnen keerwand in het landschap met uitzicht op het dorpje Batenburg, dat is het werk Retaining Wall van Bakker.

Het werk is eerder vertoont op de openbare parkeerplaats Vlaszak in het centrum van Breda, naar aanleiding van de tentoonstelling Parkplatz in Breda in 2010.

Boodschap/inspiratie

Manipuleren van een bestaande industriële vorm

Bakker vindt het interessant om met een klein gebaar, in dit kunstwerk door middel van het perspectivisch venster, een bestaande industriële vorm (de keerwand) te gebruiken en dusdanig te manipuleren dat de industriële vorm achtergesteld raakt en het gebaar domineert.

Een nieuw zicht

De locatie moest een landmarkering zijn: een markering en een abri ineen, waarbij de bezoeker van ver af een blik heeft op het werk en tegelijkertijd dichtbij is. Doordat het venster een nieuw (in)zicht en mogelijk een vernieuwde blik op het landschap van Oss geeft en in het bijzonder Batenburg.