Duckstad (2017)

De geschiedenis van de Maasoevers is niet in één oogopslag te zien. Duckstad ook niet. Duckstad is een spel met zichtbare en onzichtbare verhalen uit de geschiedenis. Pas wanneer men goed naar het ontwerp kijkt, ziet men dat het uit eendenkorven bestaat. Deze eendenkorven zijn geplaatst in een cirkel.

Ontwerp gebaseerd op eendenkooien in Macharen

Het ontwerp van Ninette Koning is gebaseerd op het feit dat er vroeger eendenkooien waren in Macharen. Rondom de eendenkooi werd een stilte cirkel aangelegd met palen als afbakening. Mensen hadden die stilte cirkel te respecteren, anders zouden er geen eenden naar de kooi komen.

Spelen met een onzichtbare geschiedenis

Koning speelt met de gegevens van een onzichtbare geschiedenis en de eendenkooien. Vroeger werden de eenden gevangen, nu geeft Koning de eenden de gelegenheid om zich er veilig te vestigen. In het ontwerp zijn de eendenkorven aan elkaar vast gemaakt. De korven hangen net in het water. De wind kan er doorheen.

 

Ninette Koning

Ninette Koning

Duckstad (2017)

Koning groeide op in Velp (Gelderland) en studeerde aan de lerarenopleiding in Utrecht. Hierna volgde ze een verdere verdieping in Textiele vormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Na deze studie begint Koning een atelier in Amsterdam waar zij doorgaat met onderzoek naar onorthodox materiaalgebruik.

Natuurlijke materialen en afvalmaterialen

In 1995 verhuist Koning naar Almere waar de weidse polders de interesse voor kunst in de natuur flink stimuleren. Een wereldreis van een jaar in 2004 verstevigt Konings intentie om met natuurlijke en/of afvalmaterialen te werken. In de polder begint Koning met site-specific werk te maken. Ondertussen doet zij dit in binnen- en buitenland.

Duckstad

“De geschiedenis van de Maasoevers is niet in één oogopslag te zien en dat is bij Duckstad ook niet het geval. Duckstad is een spel met zichtbare en onzichtbare verhalen uit de geschiedenis” – Ninette Koning

Gekozen materiaal

Koning maakt voor Duckstad gebruik van natuurlijke materialen, die duurzaam zijn en voorkomen in de omgeving. Voor haar kunstwerk Duckstad gebruikt Koning 52 eendenkorven gevlochten van wilgentenen.

Boodschap/inspiratie

Het ontwerp van Koning is gebaseerd op het feit dat er vroeger eendenkooien stonden in Macharen. Rondom de eendenkooi werd een stilte cirkel aangelegd en mensen hadden die stilte cirkel te respecteren, anders zouden er geen eenden naar de kooi komen.

Tegenstelling vroeger en nu

Koning speelt met gegevens uit de geschiedenis en die zij heeft verzamelt over de eendenkooien. In tegenstelling tot vroeger geef Koning nu de eenden de gelegenheid om zich te vestigen in de eendenkooien, vroeger werden ze gevangen.